
Terapia
„Uniwersalny lek na autyzm nie istnieje, lecz są metody,
kreujące nowe rozwiązania i warunkujące pełny powrót do zdrowia
w niektórych przypadkach.”
(Catherine Maurice)
Obecne badania dowodzą, iż dzieci między 2 a 5 rokiem życia, poddane terapii, osiągają ogromne postępy rozwojowe. Specyfika zaburzeń funkcjonowania dzieci z autyzmem, przede wszystkim w sferze kontaktów społecznych i komunikacji sprawia, że wiele tradycyjnych form oddziaływania edukacyjnego i terapeutycznego okazuje się nieskutecznych w zatknięciu z tak szerokim zakresem deficytów rozwojowych. Obecnie najlepsze rezultaty, czego dowodzą obiektywne badania, przynosi wcześnie podjęta, intensywna terapia behawioralna, oparta o założenia współczesnej teorii uczenia się ( Lovaas, 1987; Kozłowski 2003)
Wczesna Interwencja Behawioralna jest systemem intensywnego nauczania, który obejmuje specjalne metody nauczania, takie jak:
- kształtowanie zachowania – czyli stopniowe i planowe osiąganie celu krok za krokiem,
- wzmacnianie zachowań pożądanych – czyli nagradzanie dziecka za osiągane postępy lub czynione w tym kierunku wysiłki,
- łańcuchy zachowań – czyli łączenie ze sobą zdobytych umiejętności częściowych,
- rekonstrukcje – czyli powtarzanie nieprawidłowo wykonanej czynności, aż do momentu, w którym zostanie wykonana w sposób prawidłowy,
- stopniowe odwrażliwianie – polegające na planowym, bezstresowym przełamywaniu fobii dziecka
Rys. 1.3. System intensywnego nauczania w terapii behawioralnej
Źródło: opracowanie własne na podstawie Kozłowski (2005)
W systemie tym podstawowym założeniem jest stopniowe przechodzenie od nauczania indywidualnego (1:1) - jeden terapeuta : jedno dziecko w wymiarze 40 godzin tygodniowo - do nauczania w małej, a następnie w dużej grupie rówieśniczej. Ostatecznym celem terapii jest nauczanie dziecka, jak uczyć się od normalnego środowiska w sposób, który będzie konsekwentnie przynosił pozytywne rezultaty dziecku, jego rodzinie i innym ludziom (Maurice i inni, 1996). Kluczową rolę w tym systemie odgrywa budowa systemu motywacyjnego, który powoduje, że dziecko chce pracować z nadzieją na osiągnięcie sukcesu.

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2023 Fundacja Wspomagania Rozwoju "TU I TERAZ", projekt: tworzenie, pozycjonowanie stron Toruń